Vi ska sy och vi ska klippa del 2

Idag börjar ett nytt syprojekt. Nämligen klänningen, som jag har skrivit om tidigare. Det blir en blandning av Acnes fodral, med grov dragkedja, Stellas djupa urringning (spring/summer collection 2007, nr.22), och såklart mina egna idéer!

Jag använder ett mönster som bas. Sedan kommer det att bli många ändringar, men det blir säkert ett bra resultat!
 
107635-567


Vad tror ni?

Lisa


Det första vårtecknet

Bloggningen har verkligen kommit i sista hand på senaste tiden..Borde verkligen inte inleda med detta, men jag var tvungen.

Foto är, (eller har blivit är kanske bättre ordval) något som jag och Nora är väldigt intreserad av, sedan jag fick min kamera i julklapp. För två amatörer är den kanske inte så lättanvänd, men vi lär oss, och det syns att bilderna blir betydligt bättre. Här är de allra första vårtecknena på bild:

image541
image542
image543
image544
image546
image547
image549
image550
image551image552
image553
image554
image555
image556
image557
image558
image559
image560
image561
image562
image563
image564

Alla kläder kommer ur min (Lisa) garderob.

Vitt linne- H&M
Pennkjol- Sytt själv
Tights- H&M
Skor- Blammo
Solglasögon- Second hand
Örhänge- Second hand

Grått linne- Acne, herr
Jeans- Cheap Monday
Tygskor- H&M
Nitarmband
Solglasögon- Second hand
Örhänge- Second hand

Fotograf: Lisa och Nora

/Lisa ♥


På tisdag så!

Jag kan inte fatta det! Om bara fem dagar sitter jag på flyget, med destination på mitt absoluta drömland. Ändå sedan jag va liten och min kompis hade varit där ett par gånger, och kom hem och berättade hur underbart det var, så har jag alltid velat åka till Thailand.  Det känns som det landet har allt att erbjuda, shopping, värme, god mat,  fina stränder med klarturkost, näsan genomskinligt vatten. Allt annat har lixom varit Thailandlight. Nej, jag kan inte fatta att jag äntligen ska dit! 


Ser det inte underbart ut?

Att sy upp kläder verkar ju vara väldigt populärt bland Thailandturister, så jag tänkte också göra det. Men frågan är vilket ställe som är bäst att sy upp på, och vad det kostar också? Kan man ta med en bild eller ett plagg och så syr som en likadan eller? Om det är någon som har varit där, så skulle jag vara väldigt tacksam för svar på mina frågor! :) 

En sak som jag är säker på att jag vill sy upp iaf, är den här klockade kjolen som jag köpte i Göteborg. Gärna i någon cool färg, rosa kanske?

Nu väntar Grey´s Anatomy (som egentligen borde ersättas med plugg), det missar ni väl inte?!

Puss!

Nora♥

Personlighet önskas

Bloggvärlden har många fördelar, men det finns en sak som jag stör mig enormt på! Ni vet nog vad jag menar, jo, när ett plagg eller en accesoar som någon känd bloggare har, sprids jättefort och det tar två dagar och sedan har alla modebloggare en likadan! Vart tog den egna stilen vägen!? Det känns verkligen som om man bara vill ha det, för att alla andra vill ha det.

Ett lysande exempel är den fina, men ack så uttajatade, förklädesklänningen. Ju fler, och ju kändare bloggare, som skrev om den, tyckte plötsligt alla att den var så snygg, och verkligen deras stil! Och hur många skulle vilja ha den, om inte alla andra ville ha den. Att den var såeftertraktad  gjorde i sin tur att den blev jättesvår att få tag på, och man vill ju ha det man inte kan få, inte sant?! 

Om man tänker efter, så kan det inte direkt vara vidare kul för "den kända bloggaren" som skriver om den, att sedan se att alla vill ha den och sedan köper en likadan. Det är klart, man väljer ju själv vad man vill publicera, men jag tycker iallafall att man ska hålla sig till sig egen stil och smak, istället för att kopiera rakt av. 

Anledningen att jag kom in på detta ämne, är att jag såg en sjal på stan häromdagen. En liknande sådan hade jag letat efter, och jag ar på väg att köpa den tills min kompis säger  "Sån där har Rar"  Okej, den åker tillbaka i lådan. Jag tycker om Micaelas (rar) stil, även om den är väldigt olik min, så som tusentals andra bloggare, och gissar att allt fler kommer att ha en likadan om ett par dagar, eftersom den kommer från en stor kejda och har ett bra pris. Om vore jag en känd bloggare som Micaela, skulle jag inte vilja att alla köpte det jag hade, om dom inte hade gjort det annars, bara för att folk litar på mitt omdöme.

Det jag vill komma till, är att strunta i att köpa det som blir superhypat eller vad som din favoritbloggare har, om du inte annars skulle ha köpt den/det. Det är helt okej att ha stilikoner som man inspireras av, men snälla, kopiera inte rakt av, för att hon/han som du vill se ut som är så himla snygg i det. För vet du varför det är så snyggt på hon/han? För att hon/han har valt det själv, blandat med personlighet.

/Nora♥


Spring is in the air

Till att börja med får jag ursäkta den dåliga blogningen, men det ända jag har gjort när jag suttit vid datorn är att hålla på med kollaget, som skulle bli ett inlägg. :)

Kollage
Så, nu får ni se resultatet, vad tycker ni? Jag gillar verkligen outfiten, speciellt  kombinationerna rött och rosa, klänning och jeans. Skulle inte tacka nej till att bära den i vår!
  Eftersom det var första gången jag gjorde ett kollage i Photoshop är jag riktigt nöjd över det. Nu har jag ju läst mig grunderna, och det är riktigt kul! :)

Klänning: Stella Mccartney/ Net-a-porter
Skor: Asos
Jeans: Topshop
Armband: Bottega Veneta/ Net-a-porter
Väska: Chloé/ Net-a-porter

Det blir hemmakväll ikväll, så nu ska jag se på Narnia och PipLarssons ( Ingen har väl glömt PipLarssons?!). Till det blir det fruktsallad och glass! :)♥

Pusss 

Nora♥ 


Ibland kan livet vara en dans på rosor

Nu när jag ändå har kommit igång med fotografering på morgonen, kan jag lika gärna fortsätta. Dagens klädsel är inget att skryta med, men this is me! Påmminer något om Scarlet på denna bild.




När jag var i Stockholm visade Sara mig två stycken foton, där hon hade stylat, varav en bild där modellen hade ett par extremt snygga tights, tyckte jag. Det visade sig att de var lånad från den lilla söta La principessabutiken. Jag tänkte väl inte mer på det, utan gick in i butiken någon dag senare och höll upp ett par tights, och sa till Sara att de var snygga. Och då berättade hon att det var dem hon hade använt. Livet kan allt vara roligt!

107635-529

Fotograf: Sandy Haggart
Modell: Vendela Wikberg -Mikas

Stylist: Sara Nordlöf
Smink/hår: Kristin Good


Lisa

Rätt uppochner

Så här ser jag ut idag, om någon undrar, inget speciellt. Jag har lagt ut den här klänningen förut, men iaf. den är bekväm och snygg. Den passar verkligen in i kategorin "Favorit outfits". Har också på mig ett ganska så nytt second handfynd, mina skor, 15 kr!



Kram Lisa

Från vinter till vår, till vinter igen!

Nu har jag kommit hem från konfirmationslägret i Åre, som var mellan torsdag till söndag. Härligt med lite sista snö och backåkning tyckte jag. Pratade med Nora i fredags, tror jag att det var. Hon sa att hemma i Sundsvall var det bart på marken, och snön höll på att smälta bort. Men vad är det då som händer, jo, det börjar såklart att snöa. Nu ligger det stora drivor med snö på vägkanterna och slaskigt som bara den. Vad less jag blir!

Jag vill ha sommar nu! Längtar efter mina rutiga shorts, gladiator/jesussandalerna, Ray Bans, egensydd bikini... Ja listan kan göras lång.

107635-515

Jaja, innan sommarn kommer påsk. Och jag har gjort lite påskfint på mitt rum, med min lilla, fina citronkyckling. Söt va?



/Lisa ♥

Sushikväll hos Anna

Igår var jag, Maja och Natalie bjudna hem till Anna på hemmagjord sushi. Hon var väldigt duktigt måste jag säga, hade gjort det väldans fint. :) 

                      
           
Fotograf: Anna

1. Jag, maja( i röd tröja) och Natalie testar. (Jag ser lite muppig ut, det vart för mycket för mina smaklökar)
2. Efterrätten, supergott! :)
3. Maten på bordet.


Det var första gången för mig och Natalie, men Maja hade ätit det tidigare fast hon tycker inte om det. (Å andra sidan, så gillade hon räkorna väldigt mycket, hon var som en hungrig katt, haha.)
Sjögräset var det som var läskigast att äta, det var som seg grön papp, det kan nog Natalie hålla med om. Vi åt bara två bitar var, men jag tyckte att det var lite av en bedrift.

Efter "maten" fick vi kladdkaka, passionsfrukt och mango till efterrätt. :) (Förlåt Anna, men det var mycket godare)

Jag har alltså nu kommit fram till att sushi inte riktigt är min grej, men det var kul att testa. Jag skulle nog kunna göra det igen, man säger ju att det ska bli godare och godare. :)

Nu blir det reprisen av DHW, sedan hem till farmor och farfar på middag (älskar farmor mat!) 

Hare bra allihopa, puss! :)

/ Nora♥ 

Sötisar

image507
                                                
Asos har kommit in med dom här sötnosarna nu när våren börjar komma. Paret med jordgubbarna (178kr) skriker det Nora om, och dom skulle vara perfekta som allt-o-allo till sommaren och brunbrända ben. De andra paret (268kr) är lite mer causal, och ser inte ut som något jag skulle falla för, men jag tycker att dom är riktigt snygga. För tankarna till gatufesten... 

Samtidigt som dom inte kostar så mycket så måste jag spara till Thailand (den 3 april, läängar..) Men när jag kommer hem därifrån, (och kanske till och med har lite pengar kvar?!) så är det inte länge tills man får månadspeng, och då ska jag iaf slå till på ett av paren. Frågan är bara vilka?  

/Nora♥

Jag bjuppar på en dagens

Japp, så här såg jag ut idag. Det var riktigt soligt ute, jättehärligt väder! Man blir på värsta bra humör och det är nästan härligt att gå till skolan. Jag älskar våren! :)♥


107635-503

Klänning: H&M
Väska: Indiska
Skor: Converse
Jacka: H&M

Vad tycker ni om Dagens? Mer sånt eller är det bara tjafs?

Hare bra! :)

/Nora♥


Göteborg och utmaning

Amanda och Ellis utmanade mig och Lisa om att skriva en lista på udda saker om en själv.Jag  tar mig friheten att göra listan själv. (Men gråt inte lilla du, du kan göra en egen sen ;) )

1. Allt ska vara jämt. Står det ett glas på ena sidan om en så ska det stå ett på andra sidan också, annars så blir det obalans. Och om man har nuddat något med ena handen ska andra också nudda den saken, lika hårt, annars blir det orättvist.
2. Jag tror typ seriöst att saker har känslor. -Nej men nu ligger bananskalet ensamt, det går inte, vi lägger dit ett äpple brevid.
3. Jag kan inte dricka ur ett glas om jag inte får blåsa i det och vända på det först. Det känns som att det ska vara skräp i botten. Så jag hatar när någon häller upp dricka åt mig!
4. Jag har aldrig varit på en begravning, har typ likskräck.
5.När jag åkter bild eller tåg, också kanske det är lyktstolpar på ena sidan, så måste jag bita ihop tänderna för att inte "nudda" lyktstolpen. För om jag skulle göra det, så blir det ju obalans eftersom det inte är några lyktstol¨par på andra sidan. Jag vet, askonstigt.
6. Kommer inte på en sista, men Sofie tyckte att mitt (enligt henne, och Linnea) enorma matintag var värt en plats. Phhf..
 
Nu utmanar jag:
Sandra
Julia
Anna
Debbie
Elin aka Ragnhild
Hana Pee




Har nu kommit hem från Göteborg! Vi hade det jättebra där, hälsade på Amanda och shoppade litegranna. Amanda hade just kommit hem från L.A också, så jag fick lite presenter av henne, tack så jätttemycket!♥




Bild 1: Halsduk från Indiska, på rea! Älskar den redan. :)
Bild 2: Stickad, blommig klänning från H&M. Precis min stil!
Bild 3: Silvriga tights från Monki. Behöver bara sys in lite sedan är saken biff.
Bild 4: Klockad kjol i demin från H&M. Mitt absolut bästa köp, blev kär direkt!
Bild 5. Tröja, Teenage millionaire, fick av Amanda från L.A. Tack!♥
Bild 6: Klänning från L.A, fick av Amanda. Hon känner verkligen min smak, love it!
Bild 7: Armband från Topshop, läppsyl, L.A, fick av Amanda. Vanilj :)

Är verkligen nöjd med mina köp, och hela resan. Man blir så inspirerad av alla Göteborgare, dom klär sig så fint! :)


Hare bra! :)

/Nora♥

Hemma bäst

Nu är jag hemkommen från min lilla Stockholmstripp! Jag har verkligen haft det bra med shopping, sushi-lunch och allmänt kul bara. Såklart kom jag inte hem tomhänt utan nu blev det påfyllning i garderoben och på skohyllan.

Skrev tidigare om en lista på saker jag vill shoppa. Nu kan jag blicka tillbaka och säga att det blev bättre än jag trodde.

En body: Check
Byxdress (Dock inte från Monki): Check
Tygskor: Dubbel check!
Jeans: Check

Yes! Jag som så länga velat ha en body. Hittade denna på rea(!) för hundra kronor, dock i strl 40, men det sydde jag lätt in.


Hade tänkt mig den mysiga bysdressen från Monki, men det slutade med den här fina från HM, med organiskt odlad bomull. Tummen upp för ekologiskt!


Inte bara ett par tygskor utan två, köpte först de vita från Din Sko, men kunde inte motså de ljuvligt blåa från HM. De fick också följa med mig hem!


Ankelkorta jeans var också med på listan. Ett par från Acne har jag inte råd med, men dessa från Cheap Monday var helt okej de med! Och snälla var de som fållade upp dem åt mig. Tack för omtänksamma expediter! ♥


Den listad är avprickad, men mer blev det!





Bild nr 1. En helt vanlig grå munkjacka från HM, ingen dyr variant som jag har kollat på förut. Enkelt och snyggt till mina nya jeans, vitt linne och Ray Bans!
Bild nr 2. Snygg fodralklänning, som jag hittade på Emmaus, kul med second hand fynd!
Bild nr 3 och 4. Skipants från La Principessa, älskar det lilla resårbandet vid foten.
Bild nr 5,6 och 7. De första trosorna kommer från HM, Divided. De andra kommer från We och det tredje kommer från Granit, där det följde med en söt lite påse. Kul!
Bild nr 8. En vit "Bone t-shirt" från Acne. Har en redan i grått, men jag tycker om den så mycket att jag köpte en till.
Bild nr 9 och 10. Naturvitt och grått- herrlinne också från Acne.
Bild nr 11, 12 och 13. Tights från "Organic cotton" kollektionen från HM.
Bild nr 14. Enkel baströja från HM.


/Lisa ♥


Vi ska sy och vi ska klippa..

Det var inte allt för längesen som jag skrev om DKNY-väskan, som jag vill sy. Sagt och gjort, jag och Antonia har länge planerat en sydag, och igår blev det äntligen av. Jag har min egen tolkning av väskan, och det infattade ett svart bomullstyg, med något färre dragkedjor än orginalet.

Den är inte riktigt klar, jag har några små moment kvar. Men idag måste jag få den färdig, för imorn bär det av till Stockholm!

10
Antonia fångade ett ögonblick, där jag är som mest konsentrerad, och syr på fodret.




Det som tar längst tid är förarbetet. Det är inte det roligaste, men det är ändå en viktig del av syprojektet.


Min gamla "Topsy" maskin längst bort, och Antonias upplysta fingrar.


Min väska har kommit en liten bit på väg, och Antonia har fullt upp med att klippa ut de olika delarna.

7

Här är hon! Klänningen är inte på långa vägar färdig, men så pass klar att hon kan testa den. Klänningen passar henne så otroligt bra, och ljuset i rummet gör bilden bara ännu finare.

Fotograf: Lisa Strandberg

Nu blir det inget bloggande på ett par dagar. Ska åka på shoppingresa till Stockholm och kommer hem på fredag kväll. Vi kanske ses på stan!?

/Lisa ♥

Nora fyndar

Hittade den här klänning på H&M (variation) för ett tag sedan. Kostade trehundra kronor så jag tänkte på saken. Sedan var jag på stan för ett par dagar sedan(ursäkta att inlägget kommer lite sent, men jag och Webblogg har inte varit bästa vänner när det gäller bilder på sistone) och testade den igen,och märker att det är en reva i tyget. Tänkte att jag kanske kunde få den för 40% eller något, men expediten trodde inte att det gick att laga så jag fick den för 48 kr, Woho! Mamma lagade hålet och nu syns det knappt. Min mamma lagar allt!♥

107635-449

Vi kan nu lika gärna fortsätta på ämnet "att fynda" så jag visar mina skor som jag köpte på en loppis igår för 10(!) kr! Är ett par trettiosjuor fast jag är en 38-39, men små är dom inte, och vill man vara fin får man lida pin heter det väl? ;)

107635-448


Förresten, missa inte Hundra Höjdare fem i tio, det är så BÄST!  

/Nora♥


Lily Cole

Jag har länge förundrats över Lily Coles skönhet och jag upphör inte att förvånas över hur man kan vara så vacker. Likt en docka med hennes röda hår och fräknar, kan man annat en smälta?
107635-446107635-443
107635-437107635-434


Lackat




Lekte lite med Victorias finfina lackskor. Är så avundsjuk på dem.. Men visst gör de sig fina på bild alltid!

Fotograf: Lisa Strandberg
Skor: Bianco


/Lisa ♥

RSS 2.0