Den röda skapelsen


image914

image912image911

En ny kjol har sytts, tight och kort ska det vara. Jag har fått värsta kjolmanin, men jag älskar det!

Satinjacka: Kapphals barnavdelning, Lisas
Armband: H&M, även Lisas

Om ett par minuter bär det av till Ö-vik, och sedan på måndag kommer jag hem. Så det kommer inte att bli så värst mycket bloggning i veckan, eftersom Lisa är och shoppar i Köpenhamn :)

Ha det bra allihopa, puss!
/Nora♥

Midsommar

Midsommarhelgen har tillbringats i stugan, därav lite försenade midsommaroutfits. Men bra har vi haft det, med härligt väder, massa folk, och god mat. Första midsommaren på lägne som det var riktigt bra väder!

Hur har ni haft det i midsommar? :)
image905
image909
image910

Jag
Tröja: Puma/Stadium barnavdelning
Kjol: Hemmasydd
Linne: H&M
Tygsko: Wedins
Örhänge: Hemmafixat
Armband: H&M, Lisas

Lisa:
Svart klänning: Gina tricot
Gladiatorsandaler: Vagabond
Armband: Sydafrika
Halsband: Hemmafixat

/ Nora♥


Au revoir

Nu bär det av till Antonias stuga i Mällby strand, och för shopping i  Köpenhamn! Nora får klara av bloggningen själv fram till onsdag, då hon också åker iväg.

På fredag är jag hemma igen, och har förhoppningsvis mycket fynd att visa upp!
image919
Ni får ha det så bra, allihopa!


Kram, Lisa

Midsommar x2

Två outfits på en midsommar, så var det tänkt, men det blev inte riktigt så..

image886
image887
image888
image889

"Lisa tröjan"- Indiska
Minikjol, (egentligen tubtop)- Second hand
Rosa armband- Sydafrika
Platåpumps- KMB

image890
image891

Lilla glansjackan- Kappahls barnavdelning
Reaklänning- Gina Tricot
Gladiatorsandaler- Vagabond
Rosa armband
Hemmagjort halsband

Lisa


Lisa tipsar- knytningsguide

Efter mitt turbaninlägg, fick jag många förfrågningar, om jag inte skulle kunna visa hur jag har gjort. Nu har jag tagit tag i det, och tänkte visa hur jag gör min "halvturban". Den andra turbanen kommer inom kort!

image893
Det viktigaste- rätt tyg! Prada väljer blankt, ostretchigt tyg(såklart det tyg som är jobbigast att hålla på med) till sin halvturban/hårband. Jag kör på ett vinrött, blankt tyg och kom ihåg att välja en tråd som matchar tyget. Det är inte så snyggt med synliga sömmar, ni kommer att förstå varför sen!

image894
Klippning- Jag hade en tygbit hemma som var ca. 44 cm bred, och det visade sig vara en perfekt bredd, så jag körde på det. Längden är såklart runt ditt huvud, ta till en ganska bra bit, det är bra med mycket sömsmån.

image895
Fålla- Det är väldigt viktigt att fålla tyget, iaf. det som jag använder mig av, eftersom det lätt rispas upp. Vik upp långsidornas kanter två grr, ca. 1 cm och stryk för att hålla på plats. Nålar underlättar.

image896
Sy med ungefär en pressarfots bredd.

image897
När Långsidorna är fållade är det dags för själva "turbanknuten". Inget avancerat bara en vanlig knut på mitten.

image898
I knuten kan sömmarna dyka upp, därför är tråden så viktig!

image899
Just nu är det väldigt mycket tyg över, eftersom att hårbandet ska vara smalare får man vika in till önskad bredd.

Först en gång, sen en gång till från andra sidan.

image902
Den enda som är kvar, är att sy ihop det. Så lägg ihop de båda ändarna "räta, mot räta", med knuten i mitten, och sy en söm. Jag sydde en liten bit in i taget för att inte göra hårbandet för tajt. Bättre det än att behöva sprätta upp!

image903
image904

Sedan en färdig halvturban!


Lisa

Uppdatering av garderoben

Efter en väldigt lyckad dag på stan, kom jag hem med påsarna fullar av fynd. Indiska var rena himmelriket, med rea nästan hela butiken! Och äntligen fick jag min Adidas tracktop, även om jag fortfarande vill ha den i rosa. Men de fick kompenseras med en rosa från Puma istället. Kostar de 200 kr styck så gör de det, och då kan man lika gärna ta två!

image883
image884
image885
image881
image882

Uppt: Hade missat att skriva vart allt är ifrån, men frågar man så får man svar :)

Bild 1,2,3: Tröjor Indiska
Bild 4: Adidasjacka från Stadiums barnavdelning.
Bild 5: Pumajacka från Stadiums barnavdelning.

Till:
Shorts: Avklippta Levis
Örhänge: Gjort själv, av en Barbiesko och en liten säkerhetsnål. 
Armband: H&M (Lisas)
 
/Nora♥

Minisydag

Ännu en sydag med Antonia, fast lite mindre den här gången. Hade inget riktigt att sy, så det fick bli en bikini av en liten tygstump jag hade kvar, sy upp shorts, och andra praktiska saker.
image877


Jag tycker att orange är en fin och klar färg, som syns på mycket kläder, och accessoarer just nu. En liten orange frottétygbit, blev en helt okej bikiniöverdel. Jag är nöjd!

Vad du behöver:
Ett strechigt tyg
Ett rep/snöre (i mitt fall ett vitt, för 23 kr/m
Symaskin
Tråd
Sax
Måttband

Lisa

Ny tröja, ny favorit

Ny tröja. Härligt, tunt stickad, med små söta pärlemorknappar längs hela ryggen + att den heter Lisa också!

image874


Lisa

Stella gör min sommar

Hittat i utkastarkivet, men fortfarande lika aktuellt...

Stella McCartneys
Spring/Summer collektion gör mig hänförd. Färgskalan passar min smak just nu, och beige blir helt plötsligt tolererat tillsammas med pastellfärgerna och det klarblåa. Rosafärgen känns härligt vårig, och att Stella har välkomnat volagerna tillbaka på modekartan, gillar jag starkt. 

Siluetten heter fortfarande volym och det är slapp passform som gäller. Det är som Stella jag vill se ut i sommar, och den grön/blåa volangbikinin (nr.25) är ljuvlig.

Kvinnan gör mode till konst igen, och Gina Tricots reklam "ten years in fashion" får ungefär lika mycket status som teletubbies.

Vad inspireras ni av i sommar? Streetstyle, designers, kändisar? Vem/vilka?

Nora♥

Sommar på riktigt

Äntligen är det sommar, det bästa på hela året. Helgen har tillbringats på Löran, i sommarhuset. Jättehärligt väder, precis så det ska vara! Efter skolavslutningen, så gick jag och sällskapet på bilden till torget och köpte jordgubbar, som vi sedan sade oss och åt på scenen. Sommrigare kan det inte bli!

107635-873
Nån, Ludde, Linnea, Sofie, Jag, Anna, Maja och Natalie som fotograf :)

107635-872
Jag och jordgubben.

Ikväll så ska jag iväg och bada i sidsjön och umgås, vad händer för er ikväll? :)
Hare bra allisammans, puss!
Nora♥


Kreativitet

Min kreativitet har legat på topp de två senaste veckorna! Jag har gjort två halsband, modevisningsprojektetet i skolan, och hunnit med att sytt en kjol.

Ett litet band, från telefonsvararen, blev ett halsband med lite silversprayfärg.
image866


Jag hittade en leksak, från Röda Korset, som hade de här solglasögonen på sig. För 5 kr, blev leksaken min. Jag tog bort dem och borrade ett litet hål, så blev det ett coolt hänge. Billigt och bra!
image869


Lisa

Sandaler?

Var inne på Myrorna igår, och såg ett par riktigt snygga sandaler, dock inte i min strl, det var herrskor. De var gjorda i mörkt skinn, och de var snyggt slitna. Om jag var kille hade jag lätt köpt dem, men det beror väl på, att jag tycker om de mesta sandaler, som ni kanske har märkt?

Så, vad säger ni- Hiss eller Diss med sandaler på killar?
image865
Bild: Carin Wester

Förövrigt är jag väldigt imponerad över herrsidan, hos Carin!

Lisa

Hej, jag har sytt, vart modell och shoppat idag, hejdå!

Yes! Då var modevisningen klar då, lite sorgligt känns det, när vi lagt ner så mycket jobb och efter en kvart var allt över. Men det har varit ett riktigt trevligt projekt, något som jag verkligen, skulle kunna göra om. Nora köpte shortsen(inte till min glädje), det var ju faktiskt hon som hittade dem, men om jag är snäll kan jag kanske få låna dem någon gång?

Jag kom inte hem helt tomhänt iaf. de låga, bruna pumpsen, kuvertväskan, med det praktiska handtaget, och den lilla tubtoppen, blev det för mig. Ett långt vitt linne, från vårt älskade H&M fick jag för 69.50, måste ha något under klänningen, den är lite genomskinlig.

Måste spara pengarna till sommarn, det ska bli en tur ner till Mällby Strand, för att hälsa på Antonia, i hennes stuga, och en tur till Köpenhamn ska också bli av, därav sparandet av pengar.

Efter skolan sydde jag faktiskt en kjol, bara sådär liksom. Hade lite tyg över sen jag sydde den volymiga kjolen(som jag fick såld btw). Inte så orginell modell, men jag tänkte att det skulle se ganska bra ut i jeanstyg, och det gjorde det!
image862
image863

Lisa

Likt en docka

107635-860
Bild: Fotolog

Lily, vill du gifta dig med mig?

RSS 2.0